Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Gdzie uzyskać pomoc dla osób doświadczających przemocy domowej

Od wielu lat Pogotowie Niebieska Linia IPZ prowadzi Poradnię Mailową dostępną TUTAJ. 

Na zgłoszenia odpowiada zespół specjalistów. Są wśród nich psycholodzy, pedagodzy oraz absolwenci innych uniwersyteckich kierunków społecznych.

Poradnia działa dzięki wsparciu NASK w ramach projektu "Rozwój platformy pomocowej 116sos.pl wraz z obsługą infolinii (dla osób dorosłych będącym w kryzysie emocjonalnym) oraz osobami towarzyszącymi".

Poradnia Telefoniczna "Niebieskiej Linii"
22 668-70-00

116 123

Poradnia działa 7 dni w tygodniu 24h; Dyżury pełnią przeszkoleni specjaliści.

Infolinia przeznaczona jest dla osób w kryzysie emocjonalnym, w tym ze szczególnym uwzględnieniem osób doświadczających przemocy domowej.

Wyszukiwarka miejsc pomocowych:

https://www.niebieskalinia.pl/jak-pomagamy/baza-miejsc-pomocowych

W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Bukownie udzielane są następujące porady i konsultacje:

I. Porady i konsultacje prawne udzielane są w zakresie:
        -  prawa rodzinnego i opiekuńczego
        -  zabezpieczenia społecznego

dla rodzin z dziećmi do lat 18 oraz dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie

Prawnik przyjmuje po wcześniejszym ustaleniu terminu przyjęcia.

Konsultacji i porad udziela się osobom i rodzinom, które wykazują potrzebę wsparcia  w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych. 

II. Porady i konsultacje psychologiczne oraz pedagogiczne:

Wsparcie psychologiczne i pedagogiczne dla mieszkańcówBukowna (bez względu na ich sytuację dochodową), rodzin w trudnej sytuacji życiowej oraz rodzin z problemami opiekuńczo – wychowawczymi realizowane jest przez psychologów i pedagogów. Obejmuje ono diagnozowanie problemów osób/rodzin, ich zasobów i barier oraz udzielanie specjalistycznego wsparcia, pomocy psychologicznej i pedagogicznej. W ramach udzielanej pomocy prowadzona jest także psychoedukacja. Wsparcie psychologiczne i pedagogiczne ma na celu wzmocnienie poczucia odpowiedzialności osób, w szczególności rodziców za własną sytuację życiową, adekwatne spostrzeganie swoich problemów, a także zmianę stylu wychowania dzieci i zwrócenie uwagi na ich indywidualne potrzeby, dostarczanie wiedzy na temat prawidłowego wypełniania obowiązków rodziców. 

 Pomoc psychologiczna udzielana jest w formie konsultacji,  poradnictwa dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie oraz dla rodziców dzieci do lat 18.

Wsparcie psychologiczne obejmuje:

  • wsparcie dla osób nieśmiałych, samotnych, przeżywających niepokój, cierpienie, kryzysy, trudności,
  • wsparcie dla osób w realizowaniu ich życiowych celów,
  • pomoc w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi, konfliktami,
  • pomoc w rozwijaniu kompetencji rodzicielskich i budowaniu dobrych relacji w rodzinie,
  • kształtowanie umiejętności opiekuńczo – wychowawczych i społecznych.

Pomoc pedagogiczna to głownie:

1) udzielanie porad wychowawczych rodzicom;

2) udzielanie indywidualnego poradnictwa pedagogicznego w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych i szkolnych dzieci i młodzieży;

3) wzmacnianie rodziców w rolach opiekuńczo-wychowaczych;

4) praca z dziećmi i rodzicami biologicznymi na rzecz powrotu dzieci do ich rodzin naturalnych;
5) doskonalenie umiejętności pedagogicznych rodziców;

6) rozwiązywanie konfliktów rodzinnych w drodze mediacji;

III. Mediacje rodzinne:

Czym są mediacje?

Mediacje są metodą rozwiązywania sporów, w której mediator pomaga stronom w osiągnięciu wspólnie akceptowalnego porozumienia.

Mediacje prowadzimy w sprawach:

  1. rozwodowych i separacyjnych:
    • pomoc w uzgodnieniu sposobów uczestnictwa rodziców w życiu dzieci (ustalenie kontaktów z dzieckiem, miejsca zamieszkania dziecka, finansowe zabezpieczenie dziecka, zasady wychowania itp.),
  2. rodzinnych:
  3. pomoc w uzgodnieniu sposobów uczestnictwa rodziców w życiu dzieci (ustalenie kontaktów z dzieckiem, miejsca zamieszkania dziecka, finansowe zabezpieczenie dziecka, zasady wychowania itp.),
  4. konflikty między rodzicami a dziećmi (również dorosłymi dziećmi),
  5. konflikty pomiędzy innymi członkami rodziny,

Uwaga: mediacje odbywają się po wcześniejszym indywidualnym rozpatrzeniu sprawy.

IV. Interwencja kryzysowa.

Interwencja   kryzysowa   stanowi   zespół   interdyscyplinarnych   działań podejmowanych na rzecz osób i rodzin będących w stanie kryzysu. Celem interwencji kryzysowej jest przywrócenie równowagi psychicznej i umiejętności samodzielnego radzenia sobie, a dzięki temu zapobieganie przejściu reakcji kryzysowej w stan chronicznej niewydolności psychospołecznej. Interwencją kryzysową obejmuje się osoby i rodziny bez względu na posiadany dochód. W zależności od sytuacji rodziny/osoby terenowy pracownik socjalny konsultuje przypadek ze specjalistami danego obszaru działania.

V. Praca socjalna realizowana przez terenowych pracowników socjalnych.

Praca socjalna świadczona jest na rzecz poprawy funkcjonowania osób ich środowisku społecznym. Praca socjalna prowadzona jest:
- z osobami i rodzinami w celu rozwinięcia lub wzmocnienia ich aktywności i samodzielności życiowej;
- ze społecznością lokalną w celu zapewnienia współpracy l koordynacji działań instytucji i organizacji istotnych dla zaspokajania potrzeb członków społeczności.
Praca socjalna może być prowadzona w oparciu o kontrakt socjalny. W pracy socjalnej wykorzystuje się właściwe tej działalności metody i techniki, stosowane z poszanowaniem godności osoby i jej prawa do samostanowienia.

Praca socjalna świadczona jest osobom i rodzinom bez względu na posiadany dochód.

Pracownikom socjalnym realizującym w rejonach opiekuńczych zadania z ustawy o pomocy społecznej przysługuje ochrona prawna przewidziana dla funkcjonariuszy publicznych.

V. Punkt Informacyjno-Konsultacyjny w Bukownie dla osób używających / uzależnionych od alkoholu lub narkotyków i członków ich rodzin, także w zakresie uzależnień behawioralnych czynny 

Od 2 stycznia 2024 r.

Porady oraz konsultacje są udzielane w każdy WTOREK w godzinach od 16.00 do 18.00

w budynku Przychodni MEDBUK Sp. z o.o. w Bukownie ul. Zwycięstwa (pokój nr 15, I piętro).

Podstawowymi zadaniami punktu są:

  • motywowanie zarówno osób uzależnionych, jak i członków ich rodzin do podjęcia psychoterapii w placówkach leczenia uzależnienia, kierowanie do leczenia specjalistycznego oraz do skorzystania z grup samopomocowych,
  • motywowanie osób pijących ryzykownie i szkodliwie oraz osób używających narkotyków, do zmiany zachowania,
  • motywowanie oraz udzielanie porad i konsultacji w zakresie uzależnień behawioralnych,
  • udzielanie wsparcia osobom po zakończonym procesie terapii uzależnień (np. przez rozmowy podtrzymujące),
  • rozpoznanie zjawiska przemocy domowej, udzielenie informacji o możliwościach powstrzymania przemocy, stosownego wsparcia i pomocy,
  • inicjowanie interwencji w przypadku diagnozy przemocy domowej.

Szczegółowych informacji udziela Miejska Komisja Rozwiazywania Problemów Alkoholowych w Bukownie (Urząd Miejski w Bukownie, pokój nr 13, tel. 32 6261828).

POMOC W POWIECIE OLKUSKIM:

https://pcpr.olkusz.pl/interwencja-kryzysowa/

Poradnictwo specjalistyczne – Punkt Interwencji Kryzysowej

https://pcpr.olkusz.pl/interwencja-kryzysowa/poradnictwo-specjalistyczne-punkt-interwencji-kryzysowej/

tosownie do treści art. 19 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej, poradnictwo specjalistyczne należy do zadań własnych powiatu.

Zgodnie z art. 46 ustawy o pomocy społecznej, poradnictwo specjalistyczne, w szczególności prawne, psychologiczne i rodzinne, jest świadczone osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych, bez względu na posiadany dochód.

Punkt Interwencji Kryzysowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Olkuszu rozpoczął swoją działalność 01.09.2005r.

W swoim zakresie oferuje:

  • poradnictwo rodzinne
  • poradnictwo psychologiczne
  • poradnictwo pedagogiczne
  • poradnictwo prawne
  • interwencja kryzysowa
  • doradztwo i edukacja
  • warsztaty pracy z rodziną
  • warsztaty dla rodziców

Współpracujemy z instytucjami działającymi na rzecz osób potrzebujących pomocy

SZUKASZ INFORMACJI, POMOCY, WSPARCIA W ROZWIĄZANIU SWOICH PROBLEMÓW ŻYCIOWYCH
JESTEŚMY PO TO, ABY CI POMÓC!!!

Od poniedziałku do piątku dyżurują specjaliści

POWIATOWE CENTRUM POMOCY RODZINIE W OLKUSZU URUCHOMIŁO PORADNICTWO SPECJALISTYCZNE W FORMIE KONSULTACJI TELEFONICZNYCH Z PRACOWNIKIEM PCPR BĄDŹ ONLINE Z PSYCHOLOGIEM, PRAWNIKIEM I PSYCHOTERAPEUTĄ.

Istnieje również możliwość skorzystania z porady za pośrednictwem SKYPE lub telefonicznie. Osoby zainteresowane mogą korzystać z bezpłatnych sesji psychologicznych, psychoterapeutycznych i konsultacji prawnych po wcześniejszym ustaleniu terminu i godziny ze specjalistą koordynującym w PCPR.

Tel. 32 643 39 41 wew. 22

Zachęcamy również osoby zainteresowane do zapoznania się z informacjami zamieszczonymi na stronie internetowej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie w zakładce „Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie”

https://www.malopolska.uw.gov.pl/default.aspx?page=przeciwdzialanie_przemocy

PRZYDATNE WZORY PISM na stronie NIEBIESKIEJ LINII

https://www.niebieskalinia.pl/informacje-prawne/wzory-pism

Ważne telefony

Telefony alarmowe:

112 – NUMER TEN JEST JEDNOLITYM NUMEREM ALARMOWYM OBOWIĄZUJĄCYM NA TERENIE CAŁEJ UNII EUROPEJSKIEJ.

Numer 112 służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. W Polsce połączenia alarmowe 112 są odbierane przez Straż Pożarną i Policję. www.112.gov.pl

Pogotowie Ratunkowe – 999
Straż Pożarna – 998
Policja – 997
Straż Miejska – 986
Pogotowie energetyczne – 991
Pogotowie gazowe – 992
Pogotowie ciepłownicze – 993
Pogotowie wodno-kanalizacyjne – 994
Pogotowie komunikacyjne – 995

116 111 – OGÓLNOPOLSKI TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

Numer 116 111 jest linią anonimową (dzwoniąc nie trzeba podawać swojego imienia, nazwiska, ani adresu zamieszkania, a numer 116 111 nie jest widoczny w rachunku za telefon, ani na billingu). Połączenia z telefonów komórkowych i stacjonarnych są bezpłatne. Linia jest czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 12 do 20. Telefon jest przeznaczony dla dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 18 lat. Masz kłopoty w domu, w szkole, z rodzicami, czy rówieśnikami? Zadzwoń.

Więcej informacji znajdziesz na stronie www.116111.pl

800 100 100 – Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci

Bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczna i online dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie w zakresie przeciwdziałania i pomocy psychologicznej dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności takie jak: agresja i przemoc
w szkole, cybeprzemoc i zagrożenia związane z nowymi technologiami, wykorzystanie seksualne, kontakt z substancjami psychoaktywnymi, depresja i obniżony nastrój, myśli samobójcze, zaburzenia odżywiania. Ponadto terapeuci i prawnicy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę udzielają konsultacji w zakresie podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia przestępstw wobec dzieci, w szczególności wykorzystywania seksualnego, oraz pomocy psychologicznej dla dzieci doświadczonych przemocą i wykorzystywaniem seksualnym
i uczestniczących w charakterze świadków i pokrzywdzonych w procedurach prawnych. Telefon dostępny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00 – 15:00.

800 12 12 12 – DZIECIĘCY TELEFON ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA

jest telefonem skierowanym do wszystkich dzieci potrzebujących pomocy. Dzwoniąc pod ten numer możesz porozmawiać ze specjalistą, który postara się Ci pomóc. Połączenie jest bezpłatne. Linia działa w godzinach od 8:15 do 20. Jeśli zadzwonisz tam w godzinach nocnych i zostawisz informację o sobie i swój numer – konsultanci do Ciebie oddzwonią.

Więcej informacji znajdziesz na stronie www.brpd.gov.pl

801 12 00 02 – „NIEBIESKA LINIA” OGÓLNOPOLSKIE POGOTOWIE DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.

Zadzwoń, jeśli ktoś w Twojej rodzinie krzywdzi Cię – bije lub obraża. Możesz tam opowiedzieć o swojej sytuacji i i dowiedzieć się gdzie szukać pomocy w Twoim otoczeniu. Bezpłatna pomoc dostępna przez całą dobę. To telefon dla osób, które są ofiarami przemocy w rodzinie lub mają informacje o osobach doświadczających takiej przemocy w swoich domach.

Więcej informacji znajdziesz na stronie http://www.niebieskalinia.org/

801 19 99 90 – OGÓLNOPOLSKI TELEFON ZAUFANIA NARKOTYKI – NARKOMANIA.

Pod tym numerem otrzymasz wsparcie w przypadku, gdy Twoim problemem są narkotyki i uzależnienie od narkotyków. Pod numer 801 19 99 90 możesz zadzwonić zarówno wtedy, gdy problem dotyczy Ciebie, jak i bliskiej Ci osoby. Telefon jest czynny codziennie, w godzinach 16 – 21. Dzwoniąc płacisz tylko za pierwszy impuls połączenia.

Telefon zaufania oferuje profesjonalną pomoc w zakresie informacji, porad, wsparcia psychologicznego dla:

  • osób uzależnionych od narkotyków
  • osób okazjonalnie używających narkotyków
  • rodziców i przyjaciół osób używających narkotyków
  • pedagogów, nauczycieli, wychowawców
  • wszystkich innych osób zainteresowanych tym problemem.

Informacje związane z problematyką narkotyków i narkomani oraz zapobieganiu tym zjawiskom znajdziesz również na stronie www.narkomania.org.pl

801 889 880 – Telefon Zaufania „Uzależnienia behawioralne”

Z telefonu mogą korzystać wszystkie osoby, które mają problem lub też zastanawiają się, czy mają problem z uzależnieniami behawioralnymi. Z konsultantami mogą porozmawiać również osoby bliskie osobom uzależnionym – rodzina, przyjaciele, znajomi. Infolinia  jest czynna codziennie w godzinach od 17.00 do 22.00 z wyjątkiem świąt państwowych. Dzwoniąc płacisz tylko za pierwszy impuls połączenia.

Więcej informacji znajdziesz na stronie: www.uzaleznieniabehawioralne.pl

801-140-068, 800-479-064 – OGÓLNOPOLSKA POMARAŃCZOWA LINIA.

Pomaga rodzicom, których dzieci piją i zażywają inne środki psychoaktywne. Głównym celem jest wstępna konsultacja telefoniczna lub on-line oraz pomoc w dotarciu do specjalistycznych placówek zajmujących się tego rodzaju problematyką. (pon. – pt. 10.00 – 19.30).

22 692 82 26 – CAŁODOBOWY TELEFON ZAUFANIA KRAJOWEGO CENTRUM DS. AIDS.

Jeśli masz pytania, wątpliwości lub obawy związane z zakażeniem HIV i z AIDS, zapraszamy do skorzystania z Telefonu Zaufania HIV/AIDS. Konsultanci czekają na pytania w godzinach 9.00-21.00 od poniedziałku do piątku – z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.

Więcej informacji znajdziesz na stronie www.aids.gov.pl

801 24 70 70 – CAŁODOBOWA LINIA WSPARCIA CENTRUM POSZUKIWAŃ LUDZI ZAGINIONYCH ITAKA – osoby dorosłe.
(22) 654 70 70 LINIA WSPARCIA FUNDACJA ITAKA  – osoby dorosłe

Z numerów TP połączenie jest płatne tylko za pierwszy impuls, niezależnie od długości rozmowy, z każdego miejsca w Polsce. Numer dla połączeń z zagranicy +48 22 654 70 70. Przy całodobowej linii dyżurują pracownicy ITAKI oraz wolontariusze gotowi do pomocy w chwili, gdy zaginął człowiek.

Więcej informacji na stronie www.zaginieni.pl

116 000 – CAŁODOBOWY, BEZPŁATNY TELEFON W SPRAWIE ZAGINIONEGO DZIECKA.

Całodobowy, bezpłatny telefon w sprawie zaginionego dziecka. Telefon 116 000 jest skierowany do rodziców i opiekunów, którym zaginęło dziecko, do zaginionych dzieci oraz do wszystkich osób, które mogą pomóc w ich odnalezieniu. Telefon 116000 działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu (połączenie bezpłatne).

Więcej informacji na stronie www.zaginieni.pl

800 676 676 – Infolinia Rzecznika Praw Obywatelskich

Na Infolinii Obywatelskiej można uzyskać podstawowe informacje o prawach człowieka i kompetencjach RPO oraz dowiedzieć się wszystkiego o prawie antydyskryminacyjnym. Doświadczeni prawnicy starają się udzielić niezbędnych informacji bądź pomóc skierować sprawę do właściwej instytucji. Telefon jest czynny w poniedziałki w godz. 10.00 – 18.00 oraz od wtorku do piątku w godz. 8.00 – 16.00 (połączenie bezpłatne z telefonów stacjonarnych i komórkowych).

116 123 – Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym

Skorzystaj z niego, jeśli jesteś osobą dorosłą i przeżywasz trudności osobiste, nie potrafisz poradzić sobie ze swoim zmartwieniem. Możesz tam dzwonić od poniedziałku do piątku od godz. 14.00 do 22.00 (połączenie bezpłatne).

Więcej informacji na stronie http://116123.edu.pl/

800 70 22 22 – Linia wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego

Całodobowa i bezpłatna pomoc psychologiczna przez telefon, email i czat. Dyżurujący konsultanci udzielają porad i kierują osoby dzwoniące lub piszące do odpowiedniej placówki pomocowej w ich regionie.

Na stronie https://liniawsparcia.pl/ znajduje się informacja o dyżurach oraz lista ośrodków, w których osoby będące w kryzysie psychicznym jak i ich bliscy, znajdą informacje na temat miejsc w ich regionie świadczących specjalistyczną pomoc.

800 108 108 – Bezpłatna linia wsparcia dla osób po stracie bliskich

Telefon wsparcia działa w dni powszednie od 14:00 do 20:00. Linia 800 108 108 adresowana jest do wszystkich osób w żałobie, które potrzebują pomocy. Dzwoniący mogą anonimowo porozmawiać o swojej sytuacji, otrzymać wsparcie, zasięgnąć porady. Zadaniem dyżurujących psychologów jest podejmować interwencje w sytuacjach nagłych, a także pomagać w podejmowaniu decyzji o ewentualnej dalszej terapii.

Więcej informacji na stronie Fundacji Nagle Sami: www.naglesami.org.pl 

800 080 222 – Bezpłatna całodobowa infolinia dla dzieci i młodzieży, rodziców oraz nauczycieli.

Każda młoda osoba, która zechce porozmawiać o swoich problemach, może zadzwonić pod bezpłatny numer 800 080 222 i uzyskać pomoc od doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników. Infolinię prowadzi Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. W ramach działań infolinii pracownicy Fundacji świadczą również wsparcie osobom dorosłym, opiekunom i nauczycielom, którzy mają problemy z dorastającymi dziećmi.

Wszystkie działania są realizowane bezpłatnie i anonimowo. Pełen wykaz dyżurów można znaleźć na oficjalnej stronie projektu: www.liniadzieciom.pl

NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA W POWIECIE OLKUSKIM

https://www.sp.olkusz.pl/zalatw-sprawe/nieodplatna-pomoc-prawna

Skorzystaj z pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie informacje na stronie:

https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-pomocy-dla-osob-dotknietych-przemoca-w-rodzinie

https://www.malopolska.uw.gov.pl/default.aspx?page=przeciwdzialanie_przemocy

 

Zegar

Kalendarz

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Imieniny